OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hudba, ve které absentují vlastní hudební prvky, zvuk odplouvající kamsi do oblasti ruchů, které snadno zapadnou a smísí se s městským šramotem, aniž bychom si všimli, že posloucháme hudbu. Ano, při poslechu „Au Théâtre Des Sons Imaginaires“ se člověk jen těžko smiřuje s tím, že se mu ke sluchu nesou zvukové struktury vydávané za hudební dílo. Nejen že chybí jakýkoli záchytný bod v podobě rytmů nebo melodií, chybí i vokální složka, chybí povědomý zvuk hudebních nástrojů, chybí i jasně znějící tóny. Vše je jen jakási ambientně elektronická mlha nad bažinou, ze které se nesou tajemně působící a nesourodě bublající pazvuky.
Řekové Byron a Chris Setel, kteří se za NEON skrývají, přinášejí zádumčivé rezonance s podobnou náladovou aurou, jakou si můžeme vychutnat například i od BIOSPHERE. Odstup od skutečných hudebních struktur v mnohém evokuje i postupy drone doomu, ovšem s rozdílem zvukové stránky, která je v případě alba „Au Théâtre Des Sons Imaginaires“ čistěji ševelivá a vyhýbá se onomu týravému hromobití klasického drone stylu. Na křídlech vzdušného ruchu se tak dostáváme kamsi k darkwave ozvukům a chvějivá roztříštěnost může evokovat i mezi „alternativci“ velmi uznávané COIL. NEON jako by tvořili soundtrack k dokumentu (a skladba „Anthropos“ skutečně obsahuje samply z filmového dokumentu „Agelastos Petra" od Filippos Koutsaftise) o tajemných mýtech a album „Au Théâtre Des Sons Imaginaires“ je vlastně samo takovou záhadou, kterou rozluštit asi není účelné se vůbec snažit. Přesto, nebo možná právě proto, může být toto tajemné neuchopitelno velmi působivé, vždyť člověka záhady přitahují, lákají a navozují ono chvějivé vzrušení z nadpřirozena. Hudba NEON je plná tajemství, plná do závoje zahalených tváří, které nikdy neuvidíme ve své skutečné podobě, jen si je můžeme domýšlet podle nejasných záblesků světla, které nám skupina dovolí zachytit sítnicemi našich očí.
NEON se ve svých zvukových kreacích obejdou bez rytmiky, i tento aspekt vytváří onu auru převalujícího se ševelení větru, kterému není diktováno žádnými perkusemi, pouze záchvěvy silnějších poryvů jako by rozcinkaly spoustu kovových zvonečků nesourodě svázaných do chomáče. Ale přestože by se mohlo zpočátku zdát, že zde nenalezneme žádnou logickou strukturu, nakonec se dočkáme i okamžiků, kdy se vše složí do funkčního celku sice značně monotónních, ale přesto určitou výstavbu nepostrádajících skladeb. Z ruchového martýria dokonce občas vyplavou i jasné a opakující se motivy jako v případě cinkavé „melodie“ skladby „Fantômes“, ktrou činí nejpřístupnější i výrazný podíl mluveného slova. Přesto je cokoli, čeho by se naše na logiku navyklá mysl mohla zachytit spíše výjimkou, která občasně vyplave na povrch rozbouřené neprostupnosti.
Snažit se v případě alba „Au Théâtre Des Sons Imaginaires“ mluvit o kvalitě skladeb, kompozičním umění, instrumentaci, produkci a zvuku, to by bylo jako pokoušet se to samé říci o pískající konvici na vodu, kterou někdo zapomněl na hořícím sporáku. Přesto mě NEON čímsi upoutali, kdesi pod záhadnou neprostupností jejich „hudby“ jako bych cítil ony tajemné emoce, které jsou tím, co dělá z poslechu hudebního díla zážitek.
Ambientně elektronický šum, který se vzdaluje hudbě jako takové a soustřeďuje se spíš na vlastní zvuky a hluky. Tajemno, kterému propůjčilo své kulisy historické Řecko. Pocity, které se schovávají kdesi za ševelením větru.
7 / 10
Byron Setel
- zvuky
Chris Setel
- zvuky
1. 22:22
2. Il Se Faufila Entre Les Arbres
3. Perpétuelle
4. Fantômes
5. La Mer, Indifférente
6. Mes Vices
7. Là
8. Je T'oublierai Tous Les Jours
9. Dans Le Noir, L'intimité
10. Anthropos
11. La Valse Des Oiseaux
12. Au Théâtre Des Sons Imaginaires (Acte I / Acte II)
Au Théâtre Des Sons Imaginaires (2007)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Poeta Negra
Stopáž: 49:01
Produkce: Byron Setel, Chris Setel
Studio: AtheNeon Studio
No co si o tom myslet. špatné to není. ale dobré taky ne. Ještě si to jednou poslechnu ale mám dojem že to bude na nic. Opravdu tu není žádný zachytný bod. A hodnotit toto album je velice těžké protože se nadá s ničím srovnat. To mě přivádí na myšlenku o originalitě. Ano asi to originální je ale co z toho.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.